Avmaskning

Avmaskning av hund

Inälvparasiter kan orsaka mag-tarmproblem hos din hund. Den vanligaste parasiten hos hund i Sverige är spolmask. Spolmask finns hos de flesta nyfödda valpar samt i varierande grad hos vuxna hundar. Hakmask och bandmask förekommer också i Sverige men är relativt sällsynta.
Mot en del av avmaskningspreparaten på marknaden förekommer resistens hos inälvsmaskarna i viss omfattning. Detta innebär att du som djurägare enbart bör avmaska då hunden konstaterat har drabbats av mask. Kontakta oss gärna om ni har frågor kring avmaskning

Valpar

Eftersom spolmask är mycket vanligt på hundvalpar rekommenderas avmaskning vid 4, 8 och 12 veckors ålder.

Vuxen hund

Det är numer inte motiverat att avmaska vuxna friska familjehundar med regelbundna intervall. Om man misstänker inälvsparasiter på en vuxen hund bör ett avföringsprov tas för analys. Avföring samlas 3 dagar i följd och lämnas in för analys. På kliniken tillhandahåller vi ett färdigfrankerat kit med provtagningsmaterial och remiss för att se om en hund har inälvsparasiter.

Vid utlandsresa

Vid återresa till Sverige från annat EU- land rekomenderar vi att hunden avmaskas 24 timmar innan hemresa. Avmaskning krävs för utresa till en del länder, bland annat Norge samt Finnland. Detta är en avmaskning som ska föras in i djurets pass, vilket innebär att en veterinär måste utförda avmaskningen.

Avmaskning av katt

Inälvsmask kan orsaka mag-tarmproblem hos din katt. Både spolmask och bandmask är mycket vanligt på svenska katter. Flertalet kattungar i Sverige har spolmask. Spolmask förekommer relativt frekvent även på vuxna katter.

Bandmask är mycket vanligt på katter som får gå ut. De smittas när de äter möss och andra små gnagare. Om du ser att din katt har antingen maskar vid analen eller i avföringen, alternativt kräkningar, skall den avmaskas med ett medel som tar bandmask.
Mot en del av avmaskningspreparaten på marknaden förekommer resistens hos inälvsmaskarna i viss omfattning. Detta innebär att du som djurägare enbart bör avmaska då katten konstaterat har drabbats av mask. Kontakta oss gärna om ni har frågor kring avmaskning.

Är det svårt att ge din katt tabletter? Nu finns ett avmaskningsmedel, Profender, som spot- on. De flytande avmaskningsmedlet placeras på huden i nacken. Preparatet är tills vidare receptbelagt. Ring oss så ordnar vi ett recept åt er.

Kattunge

Avmaskning vid 4, 8 och 12 veckors ålder rekommenderas.

Vuxen katt

På grund av att resistens hos inälvsmaskarna förekommer så rekomenderar vi enbart att ni avmaskar i er katt då ni konstaterat att katten är drabbad av inälvsmaskar.

Drop in vaccinationer tas emot tisdag-torsdag mellan 13-15. Vaccinationer som skall föras in i pass kräver tidsbokning.