Tandvård

Vår tandsal är utrustad med narkos, övervakningsutrustning, syrgas, direktdigital tandröntgen, borr, puts och ultraljud för tandstenstagning.

Sjukdomar i tänder, tandkött och käkben är mycket vanligt på både hund och katt. Området har länge försummats eftersom djuren inte visar så tydligt när de har ont i munnen. När smärtsamma fel åtgärdas är det vanligt att ägaren plötsligt märker hur hunden/katten blir pigg och glad och leker på ett sätt som den inte gjort på länge.

Kvarblivna mjölktänder

Kvarblivna mjölktänder är vanligt på hundar. Oftast drabbas hörntänderna. Om mjölktanden inte lossnar kommer den att trycka på den permanenta tanden med risk för bettfel som följd. En mjölkhörntand ska tas bort om den inte lossnat vid 6 månaders ålder.

Kvarbliven mjölktand. Den bakre hörntanden är mjölktanden och den ska tas bort om den inte lossnat vid 6 månaders ålder

Tandsten

Tandsten är mycket vanligt på både hundar och katter. Som regel har små hundraser mer problem än stora raser. Tandstenen trycker på tandköttet och orsakar fickor mellan tanden och den kringliggande vävnaden. Fickan fylls med matrester eller tandsten varvid fickan successivt blir djupare med tandlossning som följd.

Här ses Margaretha ta bort tandsten med ultraljud

Friska kindtänder. Observera den mörka spalten som finns hela vägen mellan tänderna och käkbenet.

Här ses en kindtand med infektion tandrötterna.

Käkbenet har brutits ner av infektionen med en kraftig breddning av spalten mellan tand och käkben. Den här tanden går inte att rädda utan den måste tas bort om patienten ska bli fri från smärta och infektion.

Hur går en tandbehandling till?

Hund

Hunden kommer in till oss fastande och väl rastad på morgonen. Vi lyssnar på hjärtat och kontrollerar att hunden verkar frisk för övrigt. Patienten får sedan stanna hos oss under dagen. För att kunna göra en ordentlig undersökning sövs hunden varefter all tandsten avlägsnas med hjälp av ultraljud. Vi undersöker sedan djupet på fickorna mellan tandkött och tänder med en sond.
När detta är gjort finns det ofta tänder som det är uppenbart att de måste tas bort. Det kan vara tänder som är alldeles lösa, tänder med mycket djupa fickor eller frakturerade tänder. Ofta hittas tänder där det är tveksamt om de går att rädda eller inte. Då är tandröntgen ett ovärderligt hjälpmedel - se bilderna ovan.
Rotfyllning är ett alternativ vid frakturer på tänder. Risken finns att en infektion stängs in i tandroten med fortsatta problem som följd. Rotfyllning är därför bara aktuellt när skadan är färsk. Både hundar och katter klarar sig utmärkt utan flertalet av sina tänder. Det är betydligt enklare, billigare och mindre risk för komplikationer att ta bort en frakturerad tand än att rotfylla den. Vi rekommenderar därför i första hand att ta bort kraftigt skadade tänder.
Kindtänderna hos hundar har 2 eller 3 rötter. Om tanden sitter fast ordentligt ska rötterna dras ut var och en för sig för att inte skada käkbenet. Vi använder borr som drivs med tryckluft för att klyva tänderna. Behandlingen avslutas med att tänderna poleras. På så vis blir tandens emalj så slät som möjligt som möjligt vilket gör det svårare för ny tandsten att få fäste.

Katt

Katten kommer in till oss fastande på morgonen. Vi lyssnar på hjärtat och kontrollerar att djuret verkar friskt för övrigt. Patienten får sedan stanna hos oss under förmiddagen. För att kunna göra en ordentlig undersökning sövs djuret och därefter avlägsnas all tandsten med hjälp av ultraljud. Vi undersöker sedan djupet på fickorna mellan tandkött och samtliga tänder med en sond.
Den vanligaste tandsjukdomen hos katt är så kallad FORL- se bilden nedan. Det drabbar minst 30 % av katterna när de kommer upp i åren. Vid FORL går det hål på emaljen in till pulpan i höjd med tandköttet. Katten får kraftig tandvärk. Katten kan nästan alltid äta trots sin tandvärk. Om man studerar katten när den äter ser man dock att den ofta tappar ut mat eller enbart tuggar på ena sidan.
Drabbade tänder måste tas bort. För att kunna göra det på bra sätt är det helt nödvändigt att först röntga tandrötterna. Ibland är de helt nedbrutna och då räcker det att göra en så kallad kronamputation. Om friska rötter finns kvar måste de tas bort i sin helhet.
Behandlingen avslutas med att tänderna poleras. På så vis erhålls en så slät emalj som möjligt vilket gör det svårare för ny tandsten att få fäste.

Katt med FORL. Bakom det illröda tandköttet finns ett hål in till pulpan.